Máj 2020

Čo nájdete v Quarku 5/2020

01.05.2020

Hlavná téma májového čísla Quarku je venovaná vedeckému pohľadu na pranostiky predpovedajúce počasie, ktoré je známe predovšetkým svojou nepredvídateľnosťou.

Výber článkov v májovom čísle časopisu Quark

Zviditeľniť neviditeľné

V 20. storočí sa významným pokračovateľom klasických optických mikroskopov stal elektrónový mikroskop. Aj vďaka nemu môžeme v súčasnosti bojovať proti koronavírusu.

Dvojrozmerný ľad

Nízkodimenzionálny ľad môže vznikať tam, kde je voda uzatvorená medzi dvoma pevnými povrchmi. Tento stav hrá kľúčovú úlohu v chémii, biológii či v atmosférických vedách.

Dávni moreplavci z ríše plazov

Donedávna sa predpokladalo, že pôvodnou domovinou chameleónov je ostrov Madagaskar. Rozprávali sme sa s paleontológom Andrejom Čerňanským, ktorý sa zaslúžil o to, že tento predpoklad už neplatí.

Mapy z vesmíru

Mapovanie zemského povrchu sa v súčasnosti nezaobíde bez globálnych navigačných satelitných systémov. Okrem iného pomáhajú lepšie pochopiť a plánovať využívanie pôdnych zdrojov.

Ako sa zvára auto?

Automobilový priemysel sa snaží znižovať hmotnosť vyrábaných vozidiel a tým zmenšovať ich spotrebu aj škodlivé emisie. Jeden zo spôsobov je použitie ľahkých materiálov, najmä zlatiny hliníka, horčíka a titánu.

Novodobý prétorián

Prvý terénny autobus na svete Torsus Praetorian 4×4 chce byť ako prétoriáni. Elitní vojaci v antickom Ríme, príznační svojou neohrozenosťou a húževnatosťou, tvorili telesnú stráž rímskeho cisára.

Klikni na vedu

Veda z pohodlia domova? YouTube kanál Centra vedecko-technických informácií SR (CVTI SR) predstavuje jednu z možností ako relaxovať a rozširovať si obzory zároveň.

Prečo skúmať dejiny odboja

Pomerne nedávno sa v televízii objavila relácia, ktorej cieľom bolo formou hlasovania zistiť, kto patrí podľa verejnosti medzi najvýznamnejšie postavy našej histórie. Jej výsledky niektorých potešili, iných prekvapili.

Vesmírne ťaženie

Plány na vesmírny turizmus či kolonizáciu blízkych vesmírnych telies sa nezaobídu bez ťažby materiálov vo vesmíre. Presun potrebného materiálu zo Zeme je však príliš komplikovaný.

Export a import epidémií

Najstaršia dekódovaná DNA baktérií dokladá priamu spojitosť poľnohospodárstva a pastierstva so vznikom aj v súčasnosti vážnej infekčnej choroby.

Viac z obsahu aktuálneho vydania nájdete na webe QUARK.sk. O ďalších zaujímavých témach sa dočítate v časopise Quark (číslo 5/2020), ktorý si môžete zakúpiť v novinových stánkoch. Zvýhodnené predplatné si môžete objednať v elektronickej alebo papierovej verzii na www.quark.sk/predplatne/.

> Nová štúdia: Káva ako prostriedok na chudnutie?
> SNM je otvorené, privíta návštevníkov v miniskupinkách a s rúškami
> Nová štúdia: Hustý les chráni organizmy pred otepľovaním účinnejšie
> Vedecká cukráreň: Dokážeme zastaviť klimatickú zmenu a nestratiť komfort?

> Zapojte sa s Vaším podujatím do Týždňa vedy a techniky 2019